본문 바로가기


베르디가 브로드웨이 뮤지컬을 만났을 때




1RIG1_0261a-M-cover.jpg

 16세기 이탈리아 르네상스 시기의 만토바를 배경으로 한 '리골레토'가 1960년대 라스베가스로 간다. 
메트로폴리탄오페라의 야심작 '리골레토'의 한 장면. Photo: Ken Howard/The Metropolitan Opera



메트로폴리탄 오페라의 피터 겔브(Peter Gelb) 단장은 ‘크로스 오버의 왕(King of Crossover)’다. 소니 클래시컬 레코드의 수장으로

클래식 싱어 샬롯 처치에게 팝앨범을 녹음시키고, 요요마, 반젤리스, 그리고 블록버스터 '타이타닉'의 사운드트랙 앨범을 지휘한 

인물이다.


청소년 시절 메트오페라 입구에서 표 받는 아르바이트를 했던 겔브가 2006년 단장으로 취임한 후 새 시대, 새 청중을 위한 '변화'의 

허리케인을 지휘하기 시작했다. 노후해가는 오페라라는 오래된 술에 브로드웨이 뮤지컬, 모던댄스 의 귀재들을 불러와 새로운 

프로덕션으로 젊은 청중에게 어필하는 것이 그 중 하나다.


*피터 겔브 단장 인터뷰



지난 28일 메트로폴리탄오페라하우스에 초연된 베르디의 ‘리골레토(Rigoletto)’는 라스베가스를 배경으로 펼쳐진다. 16세기 르네상스 

시기의 이탈리아 궁전이 아니라 1960년대 미국 탐욕의 도시, 원죄의 도시에서 돈, 섹스와 파워를 이야기하고 있다.


겔브는 브로드웨이의 귀재에게 현대한 ‘리골레토’를 맡겼다. 2007년 청소년의 성의식을 신선하게 다룬 록뮤지컬 ‘스프링 어웨이크닝

(Spring Awakening)’으로 토니상을 거머쥔 마이클 메이어(Michael Mayer)를 초청한 것이다. 도박의 도시 라스베가스의 휘황찬란한 

네온을 배경으로 캐딜락 자동차까지 등장한다. 



6RIG1_3237a-M.jpg

Photo: Ken Howard/The Metropolitan Opera



‘바람에 날리는 갈대와 같이 항상 변하는 여자의 마음~’


사실 '리골레토'가 현대를 배경으로 각색된 것은 이번이 처음은 아니다. 1982년 영국국립오페라(English National Opera)의 조나단 

밀러가 1950년대 뉴욕의 리틀 이태리를 배경으로, 만토바 공작을 마피아 보스로 연출한 바 있다.


2013년 메트에서 만토바 공작은 라스베가스 카지노의 주인이며, 리골레토는 그 밑에서 일하는 코미디언이다. 리골레토 역에 세르비아 

출신 바리톤 제리코 루치치, 딸 질다 역에 독일의 소프라노 디아나 담라우, 만토바 공작 역에 폴란드 출신 피요트르 벡잘라가 분하고 

있다. 지휘봉은 지난 9월 테너 이용훈씨 주연 ‘카르멘’을 이끌었던 이탈리아 볼로냐에서 온 서른세살의 미셸 말리오티가 잡는다.



10RIG1_1655a-M.jpg Photo: Ken Howard/The Metropolitan Opera



뉴욕타임스의 안소니 토마시니는 "리골레토 역의 제리코 루치치의 목소리는 크고 관통하며, 포커스되어있고, 진실하다. 그의 프레이징은

 유연하고, 우아하다. 질다를 노래한 디아나 담라우는 민첩한 콜로라투라를 빛나도록 안락하고, 선명한 사운드로 젊은 갈망과 불안함으로

민첩한 콜로라투라를 조화했다"고 평했다. 


그는 이어 “야유도 있었지만, 환호가 대부분이었다. 창의적이고, 절반쯤 구워진 사고의 좌절된 프로덕션이다. 메이어를 데려온 피터 

겔브는 젊은 청중이 이 현대적인 제작을 연계할 수 있을 것으로 생각하는지 궁금하다. 대학 입학을 앞둔 청년들이 과연 ‘랫팩(Rat-

Pack)’을 알기나 할까?”라고 지적했다.


2월 16일 공연은 셰계 64개국 1900개 영화관에서 ‘The Met: Live in HD’ 시리즈로 상영된다. 사회는 소프라노 르네 플레밍이 맡는다.


티켓: $20-$440 ▶공연 일정:1/31, 2/4, 8, 12, 16, 19, 23,  4/13, 16,20, 24, 27, 5/1. http://www.metoperafamily.org



*여자의 마음은 갈대(La dona e mobile), 루치아노 파바로티 


*그리운 그 이름(Caro Nome), 조수미



Giuseppe Verdi's Rigoletto 2013@Met Opera  Photo Gallery                                        

Photo: Ken Howard/The Metropolitan Opera



CAST 

Conductor: Michele Mariotti  Gilda: Diana Damrau  Maddalena: Oksana Volkova  Duke of Mantua: Piotr Beczala  Rigoletto: Željko Lucic  Sparafucile: Stefan Kocán 


THE PRODUCTION TEAM

Production: Michael Mayer  Set Designer: Christine Jones  Costume Designer: Susan Hilferty  Lighting Designer: Kevin Adams 

Choreographer: Steven Hoggett 



*리골레토 줄거리 ClassicKorea



Act I 

At his casino, the Duke boasts of his way with women. He dances with the Countess Ceprano, while Rigoletto, the Duke’s hunchbacked sidekick and sometime comedian, mocks the countess’s enraged but helpless husband, Count Ceprano. Marullo, one of the Duke’s entourage, bursts in with the latest gossip: Rigoletto is suspected of keeping a young mistress at his place. Rigoletto, unaware of the news, continues to taunt Ceprano, who plots with the others to punish him. Monterone, an Arab tycoon, forces his way into the crowd to denounce the Duke for seducing his daughter and is viciously ridiculed by Rigoletto. Monterone is arrested and curses Rigoletto.


2-zerico-RIG1_0163a-M.jpg


Rigoletto is disturbed by Monterone’s curse. He encounters Sparafucile, a hitman, who offers his services. Rigoletto reflects that his own tongue is as sharp as the murderer’s knife. Arriving at home he warmly greets his daughter, Gilda. Afraid for the girl’s safety, he warns the housekeeper, Giovanna, not to let anyone into the apartment. When Rigoletto leaves, the Duke appears and bribes Giovanna, who lets him in. He declares his love for Gilda, who has secretly admired him at church, and tells her he is a poor student. After he has left, Gilda tenderly thinks of her newfound love before going to bed. The Duke’s entourage gathers, intending to abduct Rigoletto’s “mistress.” Rigoletto appears and they quickly change their story, telling him they are abducting the Countess Ceprano, and enlist his aid in their scheme. But they have deceived him and it is Gilda they carry off, with Rigoletto’s unwitting assistance. He rushes in to discover that his daughter is gone and collapses as he remembers Monterone’s curse.


3-piotr-dukeRIG1_0063a-M.jpg



Act II 


At the casino, the Duke is distraught about the abduction of Gilda. When his entourage returns and tells him the story of how they took the girl from Rigoletto’s apartment and left her in the Duke’s rooms, he hurries off to her. Rigoletto enters, looking for Gilda. The entourage is astonished to find out that she is his daughter rather than his mistress, but they prevent him from storming into the Duke’s apartment. Rigoletto violently denounces them for their cruelty, then asks for compassion. Gilda appears and runs in shame to her father, who orders the others to leave. Alone with Rigoletto, Gilda tells him of the Duke’s courtship, of her abduction, and her seduction by the Duke. Monterone is brought in as he is being taken away by the Duke’s men, and Rigoletto swears that both he and the old man will be avenged. Gilda begs her father to forgive the Duke.



13-ama-dukeRIG1_0526a-M.jpg


18-RIG1_0412a-M.jpg



Act III 


Rigoletto and Gilda arrive at a seedy club on the outskirts of town where Sparafucile and his sister Maddalena live. Inside, the Duke laughs at the fickleness of women. Gilda and Rigoletto watch through the window as the Duke amuses himself with Maddalena. Rigoletto tells Gilda to leave town disguised as a man and pays Sparafucile to murder the Duke. Gilda returns to overhear Maddalena urge her brother to spare the handsome stranger and kill the hunchback instead. Sparafucile refuses to murder Rigoletto but agrees to kill the next person who arrives at the club, so that he will be able to produce a dead body. Gilda decides to sacrifice herself for the Duke. She knocks, enters the club, and is stabbed. Rigoletto returns and Sparafucile presents him with the body, which is wrapped in a trenchcoat with its face covered. Assuming it is the Duke’s, Rigoletto gloats over the body, when he hears his supposed victim singing in the distance. Frantically pulling the covering aside, he finds his daughter, who dies asking his forgiveness. Horrified, Rigoletto remembers Monterone’s curse.



7RIG1_3159a-M.jpg


14guildaRIG1_3051a-M.jpg


24RIGPD_3836a-M.jpg


8RIG1_3690a-M.jpg 



*메트오페라도 할인되나요 기사 보기  

*메트오페라(2012-13) 무대 오르는 한인 4인방

 *메트오페라(2012-13) 시즌 프로그램 



000.jpg *NYCultureBeat의 뉴스레터 Catch of the Day를 받기 원하시면, NYCultureBeat@gmail.com으로 신청해주세요.


?